A Walk Down Memory Lane

Såhär innanför flickrummets väggar kan man inte undgå att bli lite nostalgisk. Det känns inte som att det var särskilt längesen jag städade bort den sista "förbjudna" vodkaflaskan bakom böckerna i hyllan. Den var från Kiev, inköpt på den där berömda resan när vi var 17 och det var himmelriket att köpa sprit. Minnen.

Well, det var inte det här inlägget skulle handla om. Utan jag tänkte presentera en liten musikalisk nostalgitripp. Vassego, här kommer några av mina absoluta favoritlåtar genom åren:



America - Razorlight (2006)
Jag kan nog inte tacka min vän Lovisa tillräckligt för att hon introducerade mig för den här låten. Den hade precis släppts i UK och Lovisas brittiska kusin tipsade. Låten är fortfarande en helt suverän köra-bil-låt.



Mr Moon - Mando Diao (2002)
På högstadiet tillbringades många eftermiddagar hemma hos min vän Kajsa i hennes flickrum. När jag fick välja musik blev det nästan alltid Mando Diaos Bring em in, Cardigans Gran Turismo eller White Stripes Elephant.



Jerk It Out - Caesars (Palace) (2003)
Få låtar har fått mig på så galet bra humör - så fort. Tre minuters urladdning. Simple as that.



Bohemian Like You - Dandy Warhols (2000)
Hörde den här låten bara nån vecka innan den dök upp i Vodafone-reklamen (nä, jag vet, ingen kommer ihåg den. En tjej tar upp sin mobil på en festival, folk hoppar från en klippa och lite annat). Sen var jag fast, och senare kom ju även We used to be friends. Mhmmm.



Min Älskling Har Ett Hjärta Av Snö - Lars Winnerbäck (2003)
Herr Winnerbäck är ett kapitel i sig, kan man säga. Efter Söndermarken kom han att dominera den större delen av mina tonår. Vemod och lycka. Precis som det ska va. Har alltid föredragit hans upptempo-låtar, och den här var den allra första jag upptäckte. "Hennes gröna ögon gör mig matt..." ja, det var väl mina ögon det...?



Hallelujah - Jeff Buckley (1994)
Jag säger bara: säsongsavslutning, säsong 1, The OC. Jag var vid den här tiden (ja, kanske inte riktigt har helt friskförklarats när jag tänker efter) fullkomligt fast i serien, karaktärerna och musiken. Jag grät floder, och blir fortfarande riktigt berörd när jag hör låten. Buckleys röst, den starka texten och så mycket känsla... waaah alltså.



Papercup Words - Elin Ruth Sigvardsson (2003)
Mitt stora singersongwriter-hjärtas absoluta guldkorn! Jag ville såå gärna kunna spela piano - vill fortfarande...Kuriosa: skivan spelades in på Gotland (Sandkvie studio såklart) och producerades av en viss Lars Winnerbäck. Klart det blir bra liksom.



Fix You - Coldplay (2005)
Skivan X&Y är utan tvekan (fortfarande) den bästa skivan jag äger. Ge mig en Chris Martin- kopia till pojkvän, tack. Lights will guide you home... har blivit nåt av mitt egna motto, och trots att låten spelats tusen gånger är det fortfarande magi. Alla som har nåt emot Coldplay kan gå och dra nåt gammalt över sig. Punkt.

Så. Nu räcker det just nu va.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0